שוק הליסינג הוא ספק הרכבים המרכזי והעיקרי בתחום הרכב בישראל, בפועל רוב המכוניות החדשות שנוסעות על כבישי הארץ מכוניות ליסינג וזאת בגלל האטרקטיביות הרבה של השיטה הן לשוק העסקי בעסקאות ליסינג תפעולי והן לשוק הפרטי בעסקאות ליסינג מימוני. כמובן שכיום יש פרטיים רבים שבוחרים ליסינג תפעולי וגם עסקים שבוחרים ליסינג מימוני. מדריך ליסינג זה נועד לתת מענה לשאלה שרבים מתלבטים בה – איך לבחור את העסקה הנכונה?
מדריך ליסינג והבנה לגבי הבחירה האידיאלית עבור כל אחד היא חשובה כיום יותר מתמיד, שוק הליסינג התפתח מאוד וישנן הצעות שונות ובעיקר שינויים שהרגולציה במדינת ישראל מבצעת בענף. זה נכון בעיקר לגבי עובדים שצריכים לבחור רכב צמוד חדש במסגרת ליסינג תפעולי מהעבודה אך גם ללקוחות הליסינג המימוני.
בחירת סוג רכב מתאים
ראשית כל, חשוב כמובן לבחור את סוג הרכב המתאים. בדיוק כמו ברכישה עצמית וישירה של רכב, גם לגבי ליסינג תפעולי וכמובן שלגבי ליסינג מימוני הלקוח צריך לחשוב מהם הצרכים והרצונות שלו ולבחור דגם מתאים מבחינת גודל, נוחות נסיעה, גודל תא המטען, נתונים טכניים המשפיעים על נסיעות ארוכות וכן הלאה. נכון שיש מעסיקים שבוחרים עבור העובד את סוג הרכב או מאפשרים בחירה בין מספר דגמים מצומצם מאוד, במקרים אלו אין הרבה התלבטות לרוב. אך בהחלט ישנם מעסיקים שמאפשרים בחירה יותר חופשית של ההיצע מחברת ליסינג ספציפית, כל שכן לגבי ליסינג מימוני שבו הלקוח לרוב חופשי לבחור מבין כמעט כל רכב.אם יש הרבה אפשרויות בחירה, מומלץ לבחון את הפרטים והמראה של הרכבים הפוטנציאליים, לפסול מיד מה שלא מתאים מבחינת גודל ונתונים טכניים ואז ממש לצאת לנסיעת מבחן ברכב דומה, בין אם של חבר שכבר נוהג בדגם כזה או דרך אולם תצוגה. זה הרכב שתנהגו בו בשלוש עד חמש השנים הקרובות ורצוי שיהיה נוח ומתאים לכם ולמשפחה.
להבין את העלויות של שווי השימוש
לפני כמה שנים, שווי השימוש על רכבים צמודים בליסינג תפעולי נקבע לפי שיטת קבוצות הרישוי, אז לעובדים הכל היה יותר פשוט,כמעט כולם יכלו לבחור רכב מקבוצה 2 ולכן כמעט כל העובדים בחרו ברכבים משפחתיים שהיו בקצה העליון של הקבוצה, וכך הלאה לגבי כל קבוצה אחרת. אך בשנת 2010 שינה משרד האוצר שיטת חישוב שווי שימוש לשיטה הליניארית שמסתמכת על אחוז מסוים ממחיר המחירון של הרכב כשיעור המס שיגבה מהעובד עבור הטבה של רכב צמוד – במסגרת רפורמת מיסוי ירוק של המשרד.שיטת שווי השימוש החדשה יצרה מצב שבו לרכבים שונים, גם מאותה קבוצת רישוי, יש שווי שימוש שונה שנגזר ממחיר המחירון שלהם (2.5% מהמחיר מוגדר שווי שימוש). לכן מדריך ליסינג זה שם דגש מרכזי ללקוחות הליסינג התפעולי על נושא זה, הוא משפיע ישירות על תלוש המשכורת של העובד. ככל שהרכב יותר יקר כך העובד ישלם יותר בכל חודש על השימוש בו, או המעסיק אם הוא סופג בעקיפין את עלות המיסוי. רכבים קטנים, חסכוניים וזולים יותר הם אלו שמציעים את שווי השימוש הנמוך ביותר לעובד ואילו הרכבים המשפחתיים הפופולאריים הפכו יקרים יותר עבור העובדים.
אפשרויות לחסוך בעלויות
מעבר לאפשרות לבחור רכב קטן וזול יותר במסגרת עסקת ליסינג תפעולי, מדריך ליסינג זו כולל כמה אפשרויות נוספות לחיסכון בעלויות הליסינג ובחירה של עסקה יותר מתאימה לאופי כל לקוח.- בחירת רכב פחות מאובזר גוררת מחיר ליסינג זול יותר
- ויתור על כמה מרכיבי שירות בליסינג תפעולי, החלפת גלגל, לקיחת הרכב לשטיפה וכדומה, מפחיתה את המחיר שמשלמים בכל חודש לחברת הליסינג.